ميراث آريا(chtn) - حميد رسايي در اين باره وبا توجه به احتمال بررسي طرح برداشت مترو از حساب دخيره ارزي گفت: اخيرا مجلس شوراي مصوبه‌اي داشت و طرح يک فوريتي را به تصويب رسانه که براساس آن مجلس به دولت اجازه داده تا از حساب ذخيره ارزي يک ميليارد دلار به متروي تهران يک ميليارد دلار به شهرهاي ديگر که مترو دارند يا در حال تاسيس آن هستند در قالب تسهيلات اعطا شود . اين گامي است که مجلس مي‌توانست در اين زمينه بردارد، طبيعتا شهرداري هم منابعي دارد و بايد از منابع خود در کنار اين براي برپا نگه داشتن متروي موجود در تهران و اضافه کردن بر حجم سرويس‌دهي در اين حوزه استفاده کند.

وي با تاکيد بر اين‌که دولت هم وظايفي در اين خصوص بر عهده دارد، افزود: آمار نشان مي‌دهد که اعتبارات عمراني متروي تهراني در دوره‌ي دولت نهم نسبت به دوره‌هاي قبل تقريبا با افزايش 100 درصدي مواجه شده است، اما عليرغم اين‌که دولت تلاش کرده و افزايش اعتباري نسبت به گذشته داشته، به دليل وجود مشکلات عديده و زياد در بخش مترو ونيازي که در اين باره وجود دارد، احساس مي‌شود تزريق اين بخش از کمک ها کفايت نمي‌کند و لازم است دولت در اين زمينه بيش از گذشته تلاش کند. مثل همه حوزه‌ها که دولت نهم تلاش کرده و چند برابر مساعدت داشته است در خصوص مترو هم نياز است اين اقدام صورت گيرد.

رسائي اضافه کرد: ما تا به حال در مجمع نمايندگان تهران چند جلسه با مسوولان شهرداري و دولت براي رفع اين اختلاف نظرهاي موجود و حتي رفع موانع قانوني که يا دولت يا شهردراي در مسير آن است ، برگزار کرده‌ايم . آنچه قابل توجه است اين است که مترو تا سال 91 بايد 30 درصد از حمل‌ونقل تهران را به عهده بگيرد که در حال حاضر تا اين مرحله فاصله زيادي داريم. شهرداري هم در اين زمينه پيگيري‌ها و تلاش‌هايي کرده است. به نظر مي‌رسد در کل زمينه‌ها مساعد است و بايد تلاش کرد اختلافات موجود در خصوص مترو برطرف شود که در اين بين نقش مجس رفع کننده مشکلات وموانع قانوني است.

رسايي در ادامه اضافه کرد: موضوع تهران مساله‌اي ملي است به لحاظ اين‌که تهران پايتخت کشور است و همه مردم کارهايي در اين شهر دارند و در آن رفت‌وآمد مي‌کنند، پس هر چقدر بتوانيم حمل و نقل تهران را تسهيل کنيم،‌ مي‌توانيم بر اعصاب و روان و مردم، وقت عمومي مردم، سرمايه ملي موجود و هم بر آلودگي هوا تاثيرگذار باشيم.

وي گفت: اساسا اگر ما در موضوع مترو که يکي از گزينه‌هاي حمل ونقل عمومي است و ساير موارد مثل بازسزاي اتوبوس‌ها سرمايه‌گذاري بيشتري کنيم، گامي مهم در اصلاح الگوي مصرف برداشته‌ايم، بنابراين براي تحقق اصلاح الگوي مصرف، سرمايه‌گذاري در اين حوزه لازم است. مجلس هم تاکنون در اين رابطه جلساتي داشته و اين را ادامه مي‌دهد.

نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي ايسنا به گفت: مشکل حمل‌ونقل به ويژه در شهر تهران که کلان شهر ويژه‌اي در کشور ماست، مشکلي جدي است و لازم است تمام نهادهاي دست‌اندرکار ،‌چه دولت ،‌چه مجلس و چه شهرداري دست به دست هم بدهند تا اين مشکل برطرف شود و مردمي که هر روز درگير اين موضوع هستند بتوانند راحت‌تر شيريني اين مديريت کلان را در کشور لمس کنند.

100

انتهای پیام/

کد خبر 1388081943